
ALRA Newsletter  No. 70 (July 2017) 

20 

 

Early Chinese newspapers: Trove presents a new perspective on Australian history 

By Dr Kate Bagnall 

ARC DECRA Research Fellow, University of Wollongong 

Most Australian historians will tell you that there was a ‘before Trove’ and an ‘after Trove’. 
Being able to search and access digitised copies of hundreds of Australian newspapers, from 
major city dailies to small country papers, has changed the way we work and the sorts of 
histories we are able to write. 

Nowhere is this more apparent than among those of us researching the history of one of 
Australia’s oldest migrant communities — the Chinese. Over the past 20 years historians have 
sought to uncover Chinese voices within the historical record, to allow us to consider the lives 
of Chinese Australians on their own terms and to better understand their place within the 
Australian community. 

Newspapers are one source that provides an astounding array of information about the 
individual and collective lives of Chinese people in Australia. The mainstream English-language 
newspapers, particularly local rural papers, that are available through Trove have facilitated 
new lines of historical inquiry and provided fresh insights into many aspects of the day-to-day 
lives of the early Chinese residents of Australia. 

An example is my work on Chinese-Australian families, where with Trove’s help I have been 
able to identify and track the lives of some of the earliest Chinese women in New South Wales. 
Arriving in the gold rush decades of the 1860s and 1870s, these women appear in few historical 
records. But because the women were a source of curiosity to European colonists, local 
newspapers featured articles about them, noting their arrival, marriage, settlement, the births 
of their children, their deaths. While it’s still a work in progress, Trove’s digitised newspapers 
have allowed me to pursue a research topic I had once abandoned as being too hard. 

Australia’s Chinese communities were also active in publishing their own Chinese-language 
newspapers. From the 1890s to the 1940s, Chinese in Sydney and Melbourne produced weekly 
papers that found a wide audience around Australia, New Zealand and the Pacific. There were 
also a couple of short-lived Chinese-language newspapers produced in the 1850s and 1860s. 

Historian Mei-fen Kuo has argued that these Chinese-language newspapers ‘have an important 
role to play in understanding Chinese-Australian history—mundanely through the historical 
archives they supply, and more profoundly through the windows they offer on community 
formation and everyday historical awareness’ (Kuo 2013, p. 5). 

The editorials, news articles (both local and international), shipping timetables and 
advertisements they published reflected the interests and concerns of Chinese living in 
Australia. They provide insights into the ways Chinese in Australia saw themselves and the 



ALRA Newsletter  No. 70 (July 2017) 

21 

 

broader society around them. The language used within the papers is also a reflection of the 
Cantonese origins of the community and is interesting in and of itself. 

 
The Chinese-language newspapers carried advertisements for a range of Chinese and European businesses, such as 

those on the front page of the Chinese Times on 3 October 1914. Note the prominent ads for shipping 

lines. http://trove.nla.gov.au/newspaper/page/15349329    

But while they are incredibly valuable as a historical source, these newspapers haven’t been 
widely used in researching Chinese-Australian history. The main stumbling block for most 
Australian researchers has been the fact that they’re written in Chinese. Even those of us with 
some Chinese have balked at the thought of trawling through microfilm copies for more than 
the occasional article — it’s a hard and often thankless task in your native language, let alone in 
a form of written Chinese that is quite different from the contemporary Mandarin taught today. 

The National Library and its partner libraries have recently made things a bit easier by digitising 
three Australian Chinese-language newspapers and making them available through Trove — the 
Chinese Advertiser / English and Chinese Advertiser, the Chinese Australian Herald, and the 
Chinese Times. This follows on from the creation of an English-language index to another paper, 
the Tung Wah Times, as part of the Chinese Heritage of Australian Federation a decade ago. 

It’s exciting to think of the ‘after Trove’ possibilities that access to these newspapers holds, 
both for historians in Australia and those overseas, particularly in China. Researchers on 
overseas Chinese history in the People's Republic of China tend to look towards Canada and the 
United States — two major destinations for Chinese migrants in the 19th and early 20th 

http://trove.nla.gov.au/newspaper/page/15349329


ALRA Newsletter  No. 70 (July 2017) 

22 

 

centuries — yet perhaps easier access to these Australian sources will prompt them to turn 
their gaze to the south. 

Read on for a short introduction to each of the newly digitised newspapers. 

Chinese Advertiser (1856) / English and Chinese Advertiser (1856-1858) 

The Chinese Advertiser was the earliest bilingual Chinese-English newspaper in Australia, first 
appearing in May 1856. It was published by Robert Bell, an Englishman, in Ballarat every 
Saturday, had a circulation of 400 copies and was distributed for free. The name of the 
newspaper changed later in 1856 to the English and Chinese Advertiser, after which time more 
of the paper’s content was in English. The Chinese name of the newspaper varied in the earliest 

editions, but the Chinese title  (Yingtangzhaotie) appeared consistently under the 
English masthead from late 1857. The latest remaining copy of the newspaper is dated 7 August 
1858. 

 

Front page of the last known copy of the English and Chinese Advertiser, 7 August 1858. The page features 
advertisements for five Ballarat businesses. http://nla.gov.au/nla.news-title706  

Only ten issues of the newspaper are known to still exist, all of which have been digitised and 
made available in Trove. The newspaper published government notifications, advertisements 
and Biblical passages, rather than news articles or editorials. 

 

http://nla.gov.au/nla.news-title706
http://nla.gov.au/nla.news-title685
http://nla.gov.au/nla.news-page15910530
http://nla.gov.au/nla.news-page15910530
http://nla.gov.au/nla.news-title706


ALRA Newsletter  No. 70 (July 2017) 

23 

 

Chinese Australian Herald (1894-1923) 

The Chinese Australian Herald  (Guangyi huabao) was the first major Chinese-
language newspaper in Australia. Published in Sydney, it first appeared on 1 September 1894. 
The Chinese Australian Herald was founded and run by G.A. Down, J.A. Philp and Sun Johnson 

( ḍ  Sun Junchen), a bilingual Chinese intellectual who was the newspaper’s editor (another 
Chinese editor had been involved in establishing the paper, but he died in 1896). The Chinese 
Australian Herald was published every Saturday, had a circulation of up to 1000 and was 
distributed throughout Australia, New Zealand and the Pacific. The final issue of the Chinese 
Australian Herald was published on 25 August 1923. 

 
A helpful bilingual ‘Chinese storekeeper’s order list’ from the Chinese Australian Herald, 10 February 1899. The 
newspaper included advertisements for brands we still know today, including Arnott’s biscuits, Keen’s mustard and 

Van Houten’s cocoa. http://nla.gov.au/nla.news-title704  

The full runs of nearly 1500 issues of the Chinese Australian Herald are digitised and available 
through Trove. The newspaper published editorials, Australian and overseas news, and 

http://nla.gov.au/nla.news-title704
http://nla.gov.au/nla.news-page15336820
http://nla.gov.au/nla.news-page15330962
http://nla.gov.au/nla.news-title704


ALRA Newsletter  No. 70 (July 2017) 

24 

 

advertisements, many of which were for European-run businesses in Sydney. Drawings and 
photographs were used to illustrate both news stories and advertisements. 

Chinese Times (1902-1922) 

The Chinese Times was Melbourne’s first major Chinese newspaper, published for the first time 

on 5 February 1902. For the first three years Thomas Chang Luke (  Zheng Lu) was the 
proprietor and editor until he ran into financial difficulties. The Chinese Times changed its 
Chinese name several times over the years, reflecting shifts in its ownership and political 

sympathies:  Aiguobao (1902-1905),  Jingdongxinbao (1905-1914),  

Pingbao (1917),  Minbao (1919-1922). It was published weekly, at first on Wednesdays and 
then from February 1905 on Saturdays. From 1919 the newspaper was the official organ of the 
Chinese Nationalist Party in Australia. It was published in Sydney from 1922 until it ceased 
publication in 1949. 

Nearly 800 issues of the Chinese Times have been digitised and made available through Trove. 
These date from 1902 to 1922 with some gaps as there were breaks in the newspaper’s 
publication. Only scattered issues after 1922 are known to exist, held in both public and private 
collections. 

Tung Wah News (1898-1902) / Tung Wah Times (1902-1936) 

The Tung Wah News began in Sydney in 1898 as a joint-stock company funded by local Chinese 

merchants. One of the largest shareholders was Thomas Yee Hing (♦  Liu Ruxing) and 

many of the smaller shareholders were market gardeners. The newspaper was published twice 
weekly, on Wednesdays and Saturdays, and the first issue appeared on 29 June 1898. The Tung 
Wah News became the Tung Wah Times in August 1902, after which it was published once a 
week. 

The Tung Wah newspapers have been digitized and are available through Trove 
nla.gov.au/nla.news-title1185. There is also an English-language index to the newspapers which 
was prepared as part of the Chinese Heritage of Australian Federation project. This index allows 
you to search for terms in English and provides the issue, page and column numbers for 
individual articles. Copies of the Tung Wah newspapers are available on microfilm in the State 
Library of New South Wales and the National Library of Australia. 

Further reading 

‘Progress of the Celestials’, Bendigo Advertiser, 9 May 1856, p. 2, http://nla.gov.au/nla.news-
article88049926 

‘Chinese-language Australian newspapers’, Chinese-Australian Historical Images in Australia 
website 

http://nla.gov.au/nla.news-title705
http://nla.gov.au/nla.news-page15347450
http://nla.gov.au/nla.news-title1185
http://resources.chineseaustralia.org/tungwah/
http://trove.nla.gov.au/version/16567400
http://nla.gov.au/nla.news-article88049926
http://nla.gov.au/nla.news-article88049926
http://www.chia.chinesemuseum.com.au/biogs/CH00047b.htm


ALRA Newsletter  No. 70 (July 2017) 

25 

 

Bryans, Dennis, 2013, ‘“A tolerable interpreter’: Robert Bell and the Chinese on the Ballarat 
goldfields”, La Trobe Journal, no. 92, December, pp. 126-43 

Ch’ng, David, 199, A content analysis of advertisements in the Chinese Times, 1902-1914, 
Swinburne Institute of Technology, Hawthorn Vic., 

Finch, Ely, 2014, A transcription and translation of the Chinese Advertiser and the English and 
Chinese Advertiser (copy held by the Ballarat Library) 

Kuo, Mei-fen, 2013, Making Chinese Australia: Urban Elites, Newspapers and the Formation of 
Chinese-Australian Identity, 1892-1912, Monash University Publishing, Clayton Vic. 

Loh, Morag, 1994, ‘The Chinese Times 1902-1922’, La Trobe Library Journal, no. 53, pp. 12-16 

Macgregor, Paul, 2011, ‘“Before we came to this country, we heard that English laws were good 
and kind to everybody”: Chinese immigrants’ views of colonial Australia’, in Alison Broinowski 
(ed.), Double Vision: Asian Accounts of Australia, ANU Press, Canberra 

Poon, Yuk-lan, 1995, ‘The two-way mirror: Contemporary issues as seen through the eyes of the 
Chinese language press, 1901-1911', in Shirley Fitzgerald and Gary Wotherspoon (eds), 
Minorities: Cultural Diversity in Sydney, State Library of New South Wales and the Sydney 
History Group, Sydney, 1995 

Williams, Michael, no date, ‘Wading 10,000 li to seek their fortune: Tung Wah News selections 
1898-1901’, Chinese Heritage of Australian Federation website [archived], La Trobe University 
 

Yong, C.F., 1977, The New Gold Mountain: The Chinese in Australia, 1901-1921, Raphael Arts, 
Richmond S.A. 

 

Editorial note:  This is an updated version of Dr. Bagnall’s blogpost 

http://www.nla.gov.au/blogs/trove/2015/02/19/early-chinese-newspapers of 2015 and is 

presented here with the author’s permission. 

 

http://researchbank.swinburne.edu.au/vital/access/manager/Repository/swin:183
http://researchbank.swinburne.edu.au/vital/access/manager/Repository/swin:183
http://latrobejournal.slv.vic.gov.au/latrobejournal/issue/latrobe-53/t1-g-t2.html
http://press.anu.edu.au/wp-content/uploads/2011/08/ch021.pdf
http://press.anu.edu.au/wp-content/uploads/2011/08/ch021.pdf
http://arrow.latrobe.edu.au/store/3/4/5/5/1/public/tungwah_article.htm
http://arrow.latrobe.edu.au/store/3/4/5/5/1/public/tungwah_article.htm
http://arrow.latrobe.edu.au/store/3/4/5/5/1/public/tungwah_article.htm
http://arrow.latrobe.edu.au/store/3/4/5/5/1/public/tungwah_article.htm
http://www.nla.gov.au/blogs/trove/2015/02/19/early-chinese-newspapers

